နိုင်ငံြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရးနှင့်
မူ၀ါဒေရးရာ စဉ်းစားစရာများ (၁)
ြမန်မာနိုင်ငံရဲ့
ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရးြဖစ်စဉ်ေတွကို ြပည်တွင်းြပည်ပက စိတ်၀င်တစား ေစာင့်ြကည့်ေလ့လာ အကဲခတ်ေနစဉ်မှာပဲ
သမ္မတဦးသိန်းစိန်က ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရး လုပ်ငန်းစဉ်ေတွ ပထမအဆင့်ြပီးစီးြပီြဖစ်လို့
ဒုတိယအဆင့်ကို စတင် ေဆာင်ရွက်ေတာ့မယ့်အေြကာင်း သမ္မတရံုးမှာြပုလုပ်တဲ့
အစည်းအေ၀းမှာ ေြပာြကားလိုက်တာကို နိုင်ငံပိုင် မီဒီယာေတွကတဆင့် ြမန်မာြပည်သူေတွ
သိရိှခဲ့ရတယ်။
ဒီလိုနဲ့
ြကိုဆိုရမယ့်အေြကာင်းအချက်ေတွကို စဉ်းစားြကည့်တဲ့အခါ အင်မတန်အေရးြကီးတဲ့
တိုင်းြပည် ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရး လုပ်ငန်းစဉ်ေတွကို အစိုးရတရပ်အေနနဲ့
စတင်အေကာင်အထည်မေဖာ်မီ ြပည်သူေတွကို ယခုလို မီဒီယာကတဆင့် မိမိအစိုးရအေနနဲ့
တိုင်းြပည်မှာ ဒီမိုကေရစီစနစ်ဆီ ဦးတည်တဲ့ ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရး လုပ်ငန်းစဉ်ေတွကို
အဆင့်ဆင့် အေကာင်အထည် ေဖာ်သွားမှာြဖစ်ေြကာင်း ြပုြပင်ေြပာင်းလဲမှုဆိုင်ရာ
အေြခြပေြမပံု (Reform Roadmap) ဆိုြပီး သမ္မတဦးသိန်းစိန် ရှင်းမြပခဲ့ပါ။
ယခုလည်း
ပထမအဆင့်ြပီးသွားလို့ ဒုတိယအဆင့်ကို စတင် အေကာင်အထည် ေဖာ်မယ်လို့ ေြပာြကားခဲ့မှ
ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရးဟာ အဆင့်ေတွနဲ့သွားေနပါလား၊ ဒါဆို တတိယအဆင့် ရိှေသးလား၊ ေနာက်
ဘယ်နှဆင့် ကျန်ေသးလဲ စဉ်းစားစရာေတွ ြဖစ်လာပါတယ်။
အဲ့လိုပဲ
အစိုးရက လက်ရိှ အေကာင်အထည် ေဖာ်ေနတဲ့ ြပုြပင်ေြပာင်းလဲမှုဟာ
အဆင့်ဘယ်နှဆင့်ရိှေြကာင်း၊ မိမိသမ္မတ သက်တမ်းအတွင်း အဆင့်ဆင့်
အေကာင်အထည်ေဖာ်ဖို့အတွက် ကာလမည်မှျ သက်မှတ်ထားေြကာင်း၊ တဆင့်ချင်းစီရဲ့
ရည်မှန်းချက်ေတွက ဘာေတွြဖစ်ေြကာင်း (အေသးစိတ် လုပ်ငန်းစဉ်များကို မဆိုလိုပါ)
ြပည်သူကို ရှင်းလင်း အသိေပးမှုေတွ မရိှခဲ့ပါ။
ဒါဆို
ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရးရဲ့အစကို ြပန်လည်ေြခရာေကာက်ရင် သမ္မတရာထူးကို လက်ခံရယူစဉ်
လွှတ်ေတာ်နှစ်ရပ်လံုးကို ေြပာြကားတဲ့ ပထမဆံုးမိန့်ခွန်းကို ေကာက်ယူရေပလိမ့်မယ်။
ဒါေပမယ့် ဒီလိုကျယ်ြပန့်ြပီး ေယဘုယျကျလွန်းတဲ့ သမ္မတတေယာက်ရဲ့ မူ၀ါဒေရးရာ
မိန့်ခွန်းကေန သူဦးေဆာင်တဲ့ အစိုးရသစ်က ဘာေတွလုပ်ေတာ့မယ်ဆိုတာကို သာမန်ြပည်သူေတွ
မေြပာနဲ့ အြမင်ကျယ်တဲ့ နိုင်ငံေရးပါတီေခါင်းေဆာင်ေတွ၊ လူမှုအသင်းအဖွဲ့ေတွနဲ့
မီဒီယာေတွေတာင် တစွန်းတစ ြကိုတင်ခန့်မှန်း တွက်ဆနိုင်ခဲ့ြခင်း မရိှခဲ့ပါဘူး။
လွန်ခဲ့တဲ့
၁ နှစ်ေကျာ်ခန့်က စတင်ခဲ့တဲ့ သမ္မတဦးသိန်းစိန်ရဲ့ ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရး
ေဆာင်ရွက်ချက်ေတွကို ြပန်ြကည့်မယ်ဆိုရင် သန်း ၆၀ ခန့်ရိှတဲ့ ြမန်မာြပည်သူေတွနည်းတူ
နိုင်ငံသားတေယာက်အေနနဲ့ ေြပာင်းလဲမှုတခု ေတွ့ခဲ့ရတိုင်း ေဟာ… ေြပာင်းသွားြပီဟ
တကယ်ေရာဟုတ်ရဲ့လားလို့ သို့ေလာသို့ေလာနဲ့ ြဖတ်သန်းလာခဲ့ရတယ်။
ဥပမာတခု
ြပရရင် သမ္မတဦးသိန်းစိန်နဲ့ ဒီမိုကေရစီေခါင်းေဆာင် ေဒါ်ေအာင်ဆန်းစုြကည်တို့ရဲ့
၂၀၁၁ ခုနှစ် ဩဂုတ် ၁၉ ရက်ေန့ ေတွ့ဆံုမှုဟာ သမိုင်း၀င် အေြပာင်းအလဲေတွရဲ့
ေြခလှမ်းအစလို့ လူေတာ်ေတာ်များများက ခံစားခဲ့မိေပမယ့် အဲ့ဒီေတွ့ဆံုမှုမှာ
တိုင်းြပည်ရဲ့ အေရးအရာကိစ္စရပ်ေတွ ဘာေတွေဆွးေနွးခဲ့တယ်၊ ဘာေတွသေဘာတူခဲ့တယ်၊
ဘယ်အရာေတွမှာ ဆက်လက် ညှိနိှုင်းေြဖရှင်းဖို့ သေဘာတူတယ် စသြဖင့် ြမန်မာြပည်သူေတွ
သိရိှခွင့် အခုအချိန်ထိ မရခဲ့ပါဘူး။
အခု
သမ္မတြကီးက ပထမအဆင့်ြပီးသွားြပီဆိုေတာ့ ေယာင်ေတာင်ေတာင်နဲ့ … အင်း … ဘာေတွ ေအာင်ြမင်ခဲ့သလဲလို့
ြပန်ေမးမိပါတယ်။ နိုင်ငံြပုြပင်ေြပာင်းလဲမှုတခုဟာ ြမန်မာ့ဆိုရှယ်လစ်လမ်းစဉ်
ပါတီေခတ်က လွှတ်ေတာ်အစည်းအေ၀းေတွလို ကန့်ကွက်မဲမရိှ ေထာက်ခံခဲ့သလို ၁၀၀% အြပည့်အ၀
ေအာင်ြမင်ပါတယ်လို့ ေြပာလို့မရတာေတာ့ ေသချာပါတယ်။ ဒါဆိုရင် နဂိုမူလက ချမှတ်ထားတဲ့
ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရး ပထမအဆင့် ရည်မှန်းချက်ေတွ (benchmarks) က ဘယ်ေတွလဲ။
အဲ့လိုပဲ
ပထမအဆင့်ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရးမှာ ဘယ်အရာေတွ ြပီးေြမာက် ေအာင်ြမင်ခဲ့ြပီလဲ။
ဥပမာ-နိုင်ငံေရးအကျဉ်းသားေတွ လွှတ်ေပးတာ၊ ေရွးေကာက်ပွဲ ဥပေဒြပင်ဆင်ေပးတာ၊
ေဒါ်ေအာင်ဆန်းစုြကည်နဲ့ အမျိုးသားဒီမိုကေရစီအဖွဲ့ချုပ်တို့ ေရွးေကာက်ပွဲ၀င်တာ၊
ြကားြဖတ်ေရွးေကာက်ပွဲ ကျင်းပေပးတာ။
ဘယ်အရာေတွက
ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရးရဲ့ မူလအစီအစဉ်ထဲမပါ၀င်ဘဲ အေြခအေနအရ ေဆာင်ရွက်ခဲ့ရသလဲ။ ဥပမာ-
ြမစ်ဆံုဆည် တည်ေဆာက်ေရး ရပ်ဆိုင်းတာနဲ့ ထား၀ယ်ေရနက်ဆိပ်ကမ်း စီမံကိန်းမှာ
တည်ေဆာက်မယ့် ေကျာက်မီးေသွး ဓာတ်အားေပးစက်ရံု အစီအစဉ် ဖျက်သိမ်းတာနဲ့၊ ဘယ် အရာေတွက
မြပည့်မီေသးဘူးလဲ (ဥပမာ – ကချင်လွတ်ေြမာက်ေရးတပ်နဲ့ ြငိမ်းချမ်းေရးေဆွးေနွးပွဲ)
ဆိုတဲ့ တိုင်းြပည်မှာ ြဖစ်ေနတဲ့အေြခအေနကို သမ္မတအေနနဲ့ ြပည်သူေတွအေပါ်
တာ၀န်ခံတယ်ဆိုရင် ြပည့်ြပည့်စံုစံု အနှစ်သာရရိှရိှ ရှင်းြပသင့်ပါတယ်။
ဒါမှလည်း
ြပည်သူေတွအေနနဲ့ သမ္မတြကီးရဲ့ ေဆာင်ရွက်ချက်ေတွမှာ ေအာင်ြမင်တာေတွေရာ၊
မေအာင်ြမင်ေသးတာေတွေရာ၊ မေအာင်ြမင်ရတဲ့ အခက်အခဲေတွကိုပါ အြပည့်အ၀ခံစား
နားလည်နိုင်မှာြဖစ်ြပီး ြပည်သူရဲ့ စာနာနားလည်မှုကို သမ္မတဦးသိန်းစိန်
ြပန်လည်ရရိှမှာြဖစ်ပါတယ်။ သမ္မတတေယာက်ရဲ့ ေအာင်ြမင်မှုတင်မက ရင်ဆိုင်ေနရတဲ့
အခက်အခဲကိုပါ ြပည်သူလူထုအေနနဲ့ သိရိှခွင့် ရိှရပါမယ်။
“သိရိှခွင့်”
ဆိုတဲ့ ကိစ္စဟာ အစိုးရနဲ့ြပည်သူအြကား ဆက်ဆံေရးအတွက် ဘယ်ေလာက်အေရးြကီးပါသလဲ။
အဂင်္လိပ်လို Right to Know လို့ ဘာသာြပန် နားလည်နိုင်တဲ့ “သိရိှခွင့်” ကို
ြပည်သူလူထုမှာရိှရမယ့် အခွင့်အေရးတရပ်အြဖစ် အစိုးရနဲ့ နိုင်ငံေရးပါတီေတွ
မည်မှျနားလည် လက်ခံထားပါသလဲ။ လူထုအေြခြပု လူ့အဖွဲ့အအစည်းေတွ၊ သတင်းမီဒီယာများနဲ့
အေရးြကီးဆံုး ြဖစ်တဲ့ ြပည်သူတရပ်လံုးကေရာ မည်မှျ နားလည်လက်ခံထားြကပါသလဲ။
ေနာက်တခါ
“သိရိှခွင့်” ေတာ့ ရပါရဲ့။ ြဖစ်စဉ်တခုရဲ့ ကနဦးအစမှာ သိရိှခွင့်မရဘဲ အဆံုးြကမှ
အသိေပးတဲ့သေဘာြဖစ်ေနရင်၊ ြပန်လည်ြပင်ဆင်ဖို့ ခက်ခဲတဲ့အေြခအေနကို ေရာက်ေနရင်
ဒီလိုလုပ်တာ အစီအစဉ် အမှား (Procedural Error) သာြဖစ်ြပီး ြပည်သူေတွရဲ့ Right to
Know အနှစ်သာရ (Substance) ကို ခံစားခွင့်ရတယ်လို့ မဆိုနိုင်ပါဘူး။
ဒီကိစ္စကို
အေလးအနက်ထား ေဆွးေနွးရတဲ့အေြကာင်းက သမ္မတဦးသိန်းစိန်၊ ဒုသမ္မတ ေဒါက်တာစိုင်းေမာက်ခမ်းနဲ့
၀န်းြကီး တချို့ရဲ့ ေြပာြကားချက်ေတွထဲမှာ “ြပည်သူလူထုဗဟိုြပု ဖွံ့ြဖိုးတိုးတတ်ေရး”
(People-centered Development) ဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရကို သံုးစွဲလာြကလို့ ြဖစ်ပါတယ်။
ဒီလိုသံုးစွဲလာတာဟာ အရင် စစ်အုပ်ချုပ်ေရး ေခတ်နဲ့နိှုင်းယှဉ်ရင် အုပ်ချုပ်ေရး
မဏ္ဍိုင်ရဲ့ အေြပာင်းအလဲလို့ ရှုြမင်နိုင်ေပမယ့် အဲ့ဒီေ၀ါဟာရရဲ့
အဓိပ္ပာယ်အနှစ်သာရကို မှန်မှန်ကန်ကန် လက်ခံကျင့်သံုးေနြပီလားဆိုတာ
စဉ်စားရမယ့်အချက် ြဖစ်ပါတယ်။
“ြပည်သူလူထုဗဟိုြပု
ဖွံ့ြဖိုးတုိးတက်ေရး” ဆိုရင် ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရး လုပ်ငန်းစဉ်ေတွမှာ ြပည်သူေတွက
၎င်းတို့ကိုယ်တိုင် ပါ၀င် ေဆာင်ရွက်ေနပါတယ်ဆိုတဲ့ ခံစားမှုအသိ ေပးစွမ်းနိုင်ေအာင်
သမ္မတ ဦးသိန်းစိန် အစိုးရအေနနဲ့ ဒီထက်ပိုြပီးလုပ်နိုင်တာေတွ ရိှပါတယ်။ အဲ့ဒါကေတာ့
ြပည်သူေတွရဲ့ သိရိှခွင့် အခွင့်အေရးကို အစီအစဉ် မှန်မှန်နဲ့ အနှစ်သာရရိှရိှ
ပိုမိုေပးစွမ်းဖို့ပဲ ြဖစ်ပါတယ်။
အဲ့သလို
လုပ်နိုင်မယ်ဆိုရင် ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရး လုပ်ငန်းေတွကို ြပည်သူေတွ
နှလံုးသားနဲ့ခံစားနားလည်နိုင်ြပီး လက်ေတွ့ကျကျ လိုက်ပါနိုင်တဲ့အတွက်
မုချေအာင်ြမင်မှာပါ။ အခုေတာ့ ြပည်သူေတွဟာ ေြပာမှသိ အဆင့်သာ ရိှတဲ့အတွက် “သူတို့က
အစိုးရပဲ သူ့အလုပ်သူလုပ်၊ ငါတို့လဲ ဒို့အလုပ်ဒို့လုပ်မယ်” ဆိုတဲ့ သေဘာထားမယ်ဆိုရင်
ေြပာင်းလဲမှုဟာ ြပည်သူေတွြကားထဲ စီး၀င်မေနတဲ့ အုပ်ချုပ်သူ လူတန်းစားအလွှာထဲမှာပဲ
ြဖစ်ေနတဲ့ ေြပာင်းလဲမှု ြဖစ်သွားပါလိမ့်မယ်။
ြပည်သူလူထုကို
ဗဟိုြပုတဲ့ အစိုးရတရပ်က ြပည်သူတရပ်လံုးရဲ့ အကျိုးစီးပွားေတွအေပါ်
ေကာင်းကျိုးြဖစ်ေစ၊ (မရည်ရွယ်တဲ့) ဆိုးကျိုးြဖစ်ေစ၊ တိုက်ရိုက်ြဖစ်ေစ၊
သွယ်၀ိုက်ြဖစ်ေစ သက်ေရာက်နိုင်တဲ့ ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရး မဟာဗျူဟာလုပ်ငန်းစဉ်
(Reform Strategy) ကို ဘယ်လို အေကာင်အထည်ေဖာ်မယ်ဆိုတာကို ြပည်သူကို
တိုက်ရိုက်မဟုတ်ရင်ေတာင်၊ ြပည်သူ့ ကိုယ်စားြပု ြပည်သူ့လွှတ်ေတာ် ကိုယ်စားလှယ်ေတွရိှေနြပီြဖစ်တဲ့အတွက်
၎င်းတို့ကို ချြပရှင်းလင်းြပီးမှ ၎င်းတို့ရဲ့ အြမင် သေဘာထားေတွကို လက်ခံ
နားေထာင်တယ်ဆိုရင် ြပည်သူလူထု ဗဟုိြပု (People-centered) သေဘာ သက်ေရာက်ပါတယ်။
အဲ့ဒီလို
လုပ်ေဆာင်မယ်ဆိုရင် တနွယ်ငင်တစင်ပါ ဆိုသလို လွှတ်ေတာ် ေထာက်ခံမှုနဲ့လုပ်တဲ့
ြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရး လုပ်ငန်းစဉ်ဟာ ြပည်သူေတွနဲ့ နိုင်ငံတကာကပါ လိုလားေတာင့်တေနတဲ့
အာဏာရဲ့ မူလပိုင်ရှင်ြဖစ်တဲ့ ြပည်သူအေပါ် အစိုးရက တာ၀န်ခံမှု (Accountability) ကို
လက်ေတွ့ကျကျ ြမင်ေတွ့လာရမှာ ြဖစ်တဲ့အတွက် ထင်သာြမင်သာရိှမှု (Transparency) ပါ
ရိှလာမှာြဖစ်ပါတယ်။ အခု ေဆွးေနွးေနတဲ့ကိစ္စမှာ နိုင်ငံေတာ်လံုြခံုေရးအတွက်
ထိန်းသိမ်းအပ်တဲ့ ကိစ္စရပ်မျိုး မပါ၀င်ပါ။
ဒီမိုကေရစီ
နိုင်ငံတခုရဲ့ အနှစ်သာရက အစိုးရက ဘာလုပ်ေနတယ်ဆိုတာကို ြပည်သူက
သိရိှေနဖို့လိုပါတယ်။ တချို့ နိုင်ငံ ေခါင်းေဆာင်ဆိုသူ သမ္မတေတွ၊
၀န်ြကီးချုပ်ေတွဆိုရင် သူတို့ဘာလုပ်ေနတယ်ဆိုတာကို အပတ်စဉ် ရုပ်ြမင်သံြကား
မိန့်ခွန်းလိုမျိုးက တဆင့် လူထုနဲ့ဆက်သွယ် အသိေပးမှုေတွ လုပ်ြကေလ့ရိှတယ်။
ြမန်မာရဲ့အိမ်နီးချင်းနိုင်ငံ ထုိင်းနိုင်ငံမှာ အဲ့ဒီလို ဆက်သွယ်မှုမျိုး
၀န်ြကီးချုပ်နဲ့ ြပည်သူအြကားမှာ ထားရိှတယ်။ ေကာင်းတဲ့နမူနာဆိုရင် ယူသင့်ပါတယ်။
ဒီေနရာမှာ
မြကာေသးမီက ေပါ်ထွက်လာတဲ့ နိုင်ငံေတာ်သမ္မတရံုး အင်တာနက်စာမျက်နှာဟာ အထက်ကေြပာသလုိ
သမ္မတနဲ့ ြပည်သူအြကား ဆက်သွယ်မှုကိရိယာ ြဖစ်နိုင်ပါသလား။ ေလာေလာဆယ် အေနအထားအရ
ထိုစာမျက်နှာဟာ အစိုးရသတင်းစာကို ပံုစံေနာက်တမျိုးနဲ့ ေြပာင်းဖတ်ရတဲ့ သေဘာပါပဲလို့
မှတ်ချက်ချရမှာ ြဖစ်ပါတယ်။ ဘယ်လိုပဲြဖစ်ြဖစ် မရိှတာထက်စာရင် ဒီလိုတိုးတက်လာတာ
ြကိုဆိုရမယ်လို့ ြမင်သူေတွလည်း ရိှမှာပါ။
ဒီလိုေလ့လာ
သံုးသပ်ြကည့်တာကိုပဲ တချို့က အခုေလာက် အေြပာင်းအလဲြဖစ်လာတာ ေတာ်လှပါြပီ၊
ဒို့နိုင်ငံက အခုမှ ဒီမိုကေရစီ လမ်းေြကာင်းေပါ်ကို ေလှျာက်ခါစရိှေသးတယ်၊ အခု ေရတွင်းတူး
အခုေရြကည် ေသာက်ချင်ြကတာကိုး၊ အစိုးရ အေပါ် အေကာင်းေလးဘာေလး ေြပာြကြမင်ြကပါဦးလို့
ကာကွယ်ေြပာဆိုသူေတွလည်း ရိှနိုင်ပါတယ်။
သမ္မတ
ဦးသိန်းစိန်အေနနဲ့လည်း ပထမအဆင့် အေြပာင်းအလဲေတွ စလုပ်ချိန်ကလို မဟုတ်ေတာ့ပါဘူး။
အခုဆိုရင် ယံုြကည်မှု ပိုရိှလာတာေတွ့ရြပီး ဒုတိယအဆင့်မှာ ဘာေတွလုပ်မယ်ဆိုတာကို
သူ့၀န်ြကီးအဖွဲ့ကို ချြပခဲ့တယ်ေလ။ အစိုးရ ရုပ်ြမင်သံြကားကလည်း ထုတ်လွှင့်ခဲ့လို့
ြပည်သူေတွ ဒုတိယအဆင့်မှာ ဘာေတွလုပ်မယ်ဆိုတာ သိရြပီမဟုတ်လား။ ေတာင်းဆိုချက်ေတွ
သိပ်များလွန်းရင်လည်း ၂ နှစ်သားေတာင် မြပည့်ေသးတဲ့အစိုးရ ေနာက်ေြကာင်း ြပန်လှည့်သွားမှြဖင့်လို့
စိုးရိမ်ပူပန်သူေတွ ရိှနိုင်ပါတယ်။
ထိုသူေတွကိုေြပာချင်တာက
မစိုးရိမ်ပါနဲ့။ ြပုြပင်ေြပာင်းလဲမှုကို လုပ်ကိုလုပ်ဖို့ လိုအပ်ေနြပီ၊
အချိန်ဆွဲဖို့ အချိန်မရိှေတာ့ဘူး ဆိုတာကို သမ္မတ ဦးသိန်းစိန်နဲ့တကွ
အစိုးရသစ်တရပ်လံုး ေကာင်းေကာင်းသိရိှေနပံုရြပီး ေနာက်ေြကာင်းြပန်လှည့်လို့မရ
နိုင်ေတာ့တဲ့ အေြခအေနတခုကို ေရာက်ေနပါြပီ။ ဒီလိုေြပာရတာ ြပည်တွင်း နိုင်ငံေရးအရေရာ
ေဒသတွင်း နိုင်ငံေရး အရေရာ နိုင်ငံတကာဆက်ဆံေရးအရေရာ အေြကာင်းအချက်ေတွ
အများအြပားရိှေနပါတယ်။
ေရှ့တပတ်မှာ
ြမန်မာအစိုးရရဲ့ “ြပည်သူလူထုဗဟိုြပု ဖွံ့ြဖိုးတိုးတတ်ေရး” (People-centered
Development) ဆိုတာ ဘယ်လိုဖွံ့ြဖိုးမှုလဲ၊ ဒီမိုကေရစီေခါင်းေဆာင်
ေဒါ်ေအာင်ဆန်းစုြကည်ေြပာတဲ့ “ဒီမိုကေရစီ ထွန်းကားေရးကို ဦးတည်တဲ့ ဖွံ့ြဖိုးေရး”
(Democracy-friendly Development) နဲ့ ဘယ်လိုကွာြခားသလဲ ဆိုတာေတွကို
ဆက်လက်ေဆွးေနွးပါ့မယ်။
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.