Wednesday, September 19, 2012

ႏုိင္ငံျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင္႔မႈ၀ါဒေရးရာစဥ္းစားစရာမ်ား(၅)



နိုင်ငံြပုြပင်ေြပာင်းလဲေရးနှင့် မူ၀ါဒေရးရာစဉ်းစားစရာများ (၅)
Published on August 8, 2012 by ထက်​ေအာင်   ·   

ြမန်မာနိုင်ငံဟာ EITI (Extractive Industries Transparency Initiatives) ရဲ့ အဖွဲ့၀င်နိုင်ငံအြဖစ် ပါ၀င်ဖို့ စဉ်းစားေနြပီး ြမန်မာနိုင်ငံ ရင်းနှီးြမှုပ်နှံမှုေကာ်မရှင်ဥက္ကဋ္ဌလည်းြဖစ် စက်မှု၀န်ြကီးလည်းြဖစ်တဲ့ ဦးစိုးသိန်းရဲ့ ဖိတ်ြကားချက်အရ EITI ရဲ့ ဒါရိုက်တာ Jonas Moberg ဟာ ြမန်မာနိုင်ငံကို ဇူလိုင် ၁၆ နဲ့ ၁၇ ရက်ေတွမှာ လာေရာက်ခဲ့ြပီး အဖွဲ့ရဲ့အေြကာင်းကို အစိုးရေခါင်းေဆာင်ပိုင်းေရာ ဒီမိုကေရစီေခါင်းေဆာင် ေဒါ်ေအာင်ဆန်းစုြကည်နဲ့ပါ ေတွ့ဆံု ရှင်းလင်းေြပာဆိုခဲ့ပါတယ်။
EITI ဟာ ဘယ်လိုအဖွဲ့မျိုးလဲ၊ ဘာေြကာင့် ြမန်မာနိုင်ငံဟာ EITI အဖွဲ့၀င်နိုင်ငံြဖစ်ဖို့ ေြခလှမ်းြပင်ဆင်ေနတာလဲ၊ EITI အဖွဲ့၀င်ြဖစ်လာရင်ေရာ ဘယ်လိုေြပာင်းအလဲေတွ ရိှလာနိုင်ြပီး ရရိှလာနိုင်တဲ့ အကျိုးေကျးဇူးေတွက ဘာေတွြဖစ်မလဲ။ ဒါေတွကို သိရိှနိုင်ဖို့ EITI အဖွဲ့ြကီး ဖွဲ့စည်းြဖစ်ေပါ်လာပံု ေနာက်ခံအကျဉ်းကို ေလ့လာြကည့်မိပါတယ်။
တကယ်ေတာ့ EITI အဖွဲ့ြကီးေပါ်ေပါက်လာတာဟာ ဆယ်စုနှစ်တခုသာ ရိှပါေသးတယ်။ တိတိကျကျေြပာရရင် ၂၀၀၂ ခုနှစ် စက်တင်ဘာလ၊ ေတာင်အာဖရိကနိုင်ငံ ဂျိုဟန်နက်စဘတ်ြမို့မှာ ကျင်းပတဲ့ “ေရရှည်တည်တံ့တဲ့ ဖွံ့ြဖိုးမှုဆိုင်ရာ ကမာ္ဘ့ထိပ်သီးညီလာခံြကီး (World Summit on Sustainable Development) အတွင်း ထိုအချိန်က ြဗိတိသှျ၀န်ြကီးချုပ် တိုနီဘလဲ (Tony Blair) ရဲ့ဦးေဆာင်မှုနဲ့ EITI အဖွဲ့ကို စတင်ဖွဲ့စည်းခဲ့ပါတယ်။
အဲ့ဒီေနာက်ပိုင်း ၂၀၀၃ ခုနှစ်မှာ ြဗိတိသှျအစိုးရကပဲ လန်ဒန်ြမို့မှာ Lancaster House Conference ကို ကျင်းပခဲ့ြပီး EITI အဖွဲ့ြကီးရဲ့ အဓိကေကျာရိုးြဖစ်လာမယ့် အေြခခံစည်းမျဉ်း ၁၂ ချက်ကို ချမှတ်နိုင်ခဲ့ပါတယ်။ ထိုနှစ်မှာပဲ ြပင်သစ်နိုင်ငံ Evian မှာ ကျင်းပတဲ့ ကမာ္ဘ့စီးပွားေရးထိပ်သီး ၈ နိုင်ငံအစည်းအေ၀းက ေရရှည်တည်တံ့ခိုင်မာတဲ့ လူမှုစီးပွားဖွံ့ြဖိုးမှုအတွက် အဓိကအတားအဆီးြဖစ်ေနတဲ့ အကျင့်ပျက်ြခစားမှုနဲ့ ြပည်သူ့ဘဏ္ဍာေငွေတွကို တလွဲစီမံခန့်ခွဲမှုေတွကို တိုက်ဖျက်ဖို့အတွက် ဆံုးြဖတ်ချက်ချမှတ်ခဲ့ြကပါတယ်။
ဒီလိုအကျင့်ပျက်လာဘ်စားမှုေတွကို တိုက်ဖျက်နိုင်ဖို့အတွက် နိုင်ငံအစိုးရေတွအေနနဲ့ ပွင့်လင်းြမင်သာတဲ့ အုပ်ချုပ်ေရးစနစ် ကျင့်သံုးဖို့ လိုအပ်ပါတယ်။ ေနာက်ြပီး ြပည်သူ့ဘဏ္ဍာေငွေတွကို တလွဲစီမံခန့်ခွဲတာနဲ့ အကျင့်ပျက်လာဘ်စားမှုေတွ အများဆံုး ြဖစ်ပွားေလ့ရိှတဲ့ နိုင်ငံေတွဟာ သဘာ၀အရင်းအြမစ်ေတွ (အဓိကအားြဖင့် ေရနံ၊ သဘာ၀ဓာတ်ေငွနဲ့ သတ္တုတူးေဖာ်ေရး လုပ်ငန်းေတွ) ထုတ်ယူသံုးစွဲတဲ့ စီးပွားေရးအေပါ် အဓိကမှီခိုေနရတဲ့ နိုင်ငံေတွ ြဖစ်ေနတတ်ပါတယ်။
ဒါေြကာင့် EITI အဖွဲ့ြကီးရဲ့ အဓိကရည်ရွယ်ချက်က အဆိုပါအရင်းအြမစ်ေတွအေပါ် အဓိကမှီခိုေနတဲ့ အစိုးရေတွအေနနဲ့ အဲ့ဒီအရင်းအြမစ်ေတွ ထုတ်ယူမှုကေန တိုင်းြပည်ဘဏ္ဍာေငွ ဘယ်ေလာက်ရရိှြပီး ဘယ်လိုသံုးစွဲသလဲဆိုတဲ့ ပွင့်လင်းြမင်သာမှုရိှဖို့နဲ့ အဲ့ဒီနိုင်ငံေတွက အရင်းအြမစ်ေတွကို ထုတ်ယူစီးပွားရှာေနြကတဲ့ နိုင်ငံတကာ ကုမ္ပဏီေတွဘက်ကလည်း အစိုးရေတွကို ေငွေပးေချရာမှာ ပွင့်လင်းြမင်သာမှုရိှေစဖို့ ြဖစ်ပါတယ်။
EITI အဖွဲ့ြကီးကို ထူေထာင်တာဟာ သဘာ၀အရင်းအြမစ်ေတွ ေပါ်ြကွယ်၀ေပမယ့် ဆင်းရဲမွဲေတမှုနှုန်း ြမင့်မားြကတဲ့ ဖွံ့ြဖိုးဆဲ နိုင်ငံေတွရဲ့ စီးပွားေရးဖွံ့ြဖိုးမှုအတွက် သဘာ၀အရင်းအြမစ်ေတွဟာ အေရးပါတဲ့ အခန်းကဏ္ဍက ရိှေနတယ်လို့ ယံုြကည်လက်ခံထားတဲ့အတွက် ြဖစ်ပါတယ်။ အဲ့ဒီနိုင်ငံေတွဟာ ြကွယ်၀တဲ့ သဘာ၀ရင်းြမစ်ေတွေြကာင့် ေရရည်တည်တံ့ခိုင်ြမဲတဲ့ ဖွံ့ြဖိုးေရးနဲ့ ဆင်းရဲမွဲေတမှု ေလှျာ့ချေရးကို အေထာက်အကူြပုနိုင်မှာြဖစ်ေပမယ့် အစိုးရေတွက အကန့်အသတ်ရိှေနတဲ့ ထိုအရင်းအြမစ်ေတွကို ေကာင်းမွန်စွာ စီမံခန့်ခွဲမှု မလုပ်နိုင်ဘူးဆိုရင် လူမှုေရးနဲ့ စီးပွားေရးဆိုးကျိုးေတွ ခံစားရလိမ့်မယ်ဆိုတဲ့ အချက်ကိုလည်း ယံုြကည်တဲ့အတွက်ြဖစ်ပါတယ်။
ေလ့လာသုေတသနြပုချက်ေတွအရ ေရနံ၊ သဘာ၀ဓာတ်ေငွနဲ့ သတ္တုအမျိုးမျိုး စတဲ့ သဘာ၀ရင်းြမစ်ြကွယ်၀တဲ့ တတိယ ကမာ္ဘ့နိုင်ငံေတွက အုပ်ချုပ်သူ လူတန်းစားေတွသာ ထိုအရင်းအြမစ်ေတွေြကာင့် အလွန်အမင်းချမ်း သာြကွယ်၀သွားြကြပီး အုပ်ချုပ်ခံ ြပည်သူေတွကေတာ့ ဆင်းရဲမွဲေတလျက် ရိှေနတာကို ေတွ့ြကရပါတယ်။ ဒီလို မညီမှျတဲ့ြကွယ်၀ချမ်းသာမှုကို အားေပးတဲ့ အဓိကအချက်က အဲ့ဒီနိုင်ငံေတွရဲ့ အစိုးရေတွဟာ ပွင့်လင်းြမင်သာမှုမရိှတဲ့ အာဏာပိုင်အစိုးရေတွ ြဖစ်ေနတတ်ြပီး ၎င်းတို့နဲ့ေပါင်းဖက်ြပီး သဘာ၀ရင်းြမစ်ေတွ ထုတ်ယူစီးပွားြဖစ်ေနသူေတွထဲမှာ ဖွံ့ြဖိုးြပီး နိုင်ငံေတွက ကမာ္ဘေကျာ်ကုမ္ပဏီ ြကီးေတွ ပါ၀င်ေနတာကိုလည်း ေတွ့ရြပန်ပါတယ်။
ဒီေတာ့ သဘာ၀အရင်းအြမစ်များ ထုတ်ယူစီးပွားရှာတဲ့ လုပ်ငန်းေတွမှာ ပွင့်လင်းြမင်သာမှုရိှဖို့ ဦးေဆာင်ဦးရွက်ြပုလာတဲ့ EITI အဖွဲ့ြကီးရဲ့ ရည်မှန်းချက်ေတွ ေအာင်ြမင်ဖို့ဆိုရင် နိုင်ငံအစိုးရေတွတင်မကဘဲ ပုဂ္ဂလိကစီးပွားေရးလုပ်ငန်းေတွက ပူးေပါင်းပါ၀င်မှြဖစ်မှာပါ။ အဲ့ဒါအြပင် နိုင်ငံေတွမှာ ြပည်သူ့ကိုယ်စား ြပည်သူေတွရဲ့ အကျိုးစီးပွားအတွက် အြမဲတမ်းေစာင့်ြကည့် ေလ့လာေဖာ်ထုတ်ေပးေလ့ရိှတဲ့ လူထုအေြခြပု လူမှုအဖွဲ့အစည်းေတွကိုလည်း EITI အဖွဲ့ြကီးက ၎င်းရဲ့ ရည်မှန်းချက်ေတွ ေအာင်ြမင်ဖို့အတွက် အဓိကသက်ဆိုင်သူ (stakeholder) အြဖစ် ထည့်သွင်းထားပါတယ်။
ဒီလိုအေြခအေနမျိုးကို ကမာ္ဘ့ဖွံ့ြဖိုးမှုအနိမ့်ဆံုး နိုင်ငံများစာရင်း၀င် ြမန်မာနိုင်ငံမှာ ေတွ့ေနရပါတယ်။ ြမန်မာနိုင်ငံဟာ ေရနံ၊ သဘာ၀ဓာတ်ေငွနဲ့ ဓာတ်သတ္တုအမျိုးမျိုး ြကွယ်၀တဲ့နိုင်ငံ ြဖစ်ေပမယ့် လွန်ခဲ့တဲ့ ဆယ်စုနှစ်အတွင်း ြပည်သူေတွရဲ့ လူမှုဘ၀ဟာ တနှစ်ထက်တနှစ် တိုးတက်မလားပဲ ပိုလို့ဆင်းရဲလာေနြပီး အာဏာရိှသူေတွနဲ့ ၎င်းတို့နဲ့နီးစပ်တဲ့ စီးပွားေရးသမား လက်တဆုပ်စာ လူတန်းစားသာ မျက်စိေရှ့မှာ အလွန်အမင်း ြကွယ်၀ချမ်းသာလာြကပါတယ်။
၁၉၉၀ ြပည်နှစ်များအတွင်း စတင်ေတွ့ရိှခဲ့တဲ့ ြမန်မာကမ်းလွန်က အလွန်ြကီးမားတဲ့ သဘာ၀ဓာတ်ေငွ့သိုက်များကို ထိုစဉ်က စစ်အစိုးရက ၎င်းတို့မှာ နည်းပညာ၊ ကျွမ်းကျင်ပညာရှင်နဲ့ အရင်းနှီးမရိှလို့ နိုင်ငံြခားကုမ္ပဏီြကီးေတွကို ဖိတ်ေခါ်ရင်းနှီးြမှုပ်နှံ လုပ်ကိုင်ေစခဲ့ပါတယ်။ အဲ့ဒီအချိန်ကာလကစလို့ နိုင်ငံတကာ ကုမ္ပဏီြကီးေတွြဖစ်ြကတဲ့ TOTAL ၊ UNOCAL ၊ DAEWOO ၊ PETRONAS နဲ့ PTTEP တို့ဟာ  ြမန်မာ့ကမ်းလွန်က သဘာ၀ဓာတ်ေငွ့သိုက်ေတွကို လွှမ်းမိုးချုပ်ကိုင် စီးပွားြဖစ်ခဲ့ြကပါတယ်။
ရင်းနှီးြမှုပ်နှံမှုများသလို အြမတ်အစွန်းလည်းများတဲ့အတွက် အခုဆိုရင် ရတနာနဲ့ ရဲတံခွန် သဘာ၀ဓာတ်ေငွ့ေြမမှာ ရင်းနှီးြမှုပ်ထားြကတဲ့ TOTAL၊ PETRONAS နဲ့ PTTEP တို့ဟာ နှစ်အနည်းငယ်အတွင်း အြမတ်အစွန်း ရေနြကပါြပီ။ ြမန်မာအစိုးရဘက်ကလည်း ၁ နှစ်ကို ေဒါ်လာ ၂ ဘီလီယံေကျာ် ၀င်ေငွရရိှေနပါြပီ။ အဲ့ဒီ၀င်ေငွေတွေြကာင့် ြပည်သူေတွရဲ့ လူမှုဘ၀ ဘယ် ေလာက်ြမင့်မားခဲ့သလဲလို့ ြပန်သံုးသပ်ြကည့်ရင် ေကျးလက်ေန ြပည်သူေတွမေြပာနဲ့ ရန်ကုန်ြမို့ေတာ်ြကီးေန ြပည်သူေတွေတာင် လှျပ်စစ်မီးမလံုေလာက်တဲ့ဘ၀နဲ့ ေနထိုင်ေနရဆဲဆိုတာ ထင်သာြမင်သာအရိှဆံုး အေထာက်အထားတခုပါ။ ဒါဟာ EITI အဖွဲ့ြကီးရဲ့ ယံုြကည်ချက်တခုြဖစ်တဲ့ သဘာ၀အရင်းအြမစ်များကရရိှတဲ့ ြပည်သူ့ဘဏ္ဍာအခွန်ေတွကို ပွင့်လင်းြမင်သာမှုရိှရိှ စီမံခန့်ခွဲသံုးစွဲေနမှု ရိှ မရိှနဲ့ ဆက်စပ်ေနပါတယ်။
အခုေတာ့ ြမန်မာအစိုးရအေနနဲ့ EITI Candidate ြဖစ်ဖို့ ေြခလှမ်းြပင်တာဟာ ြကိုဆိုရမယ့် အချက်ပါ။ ြမန်မာနိုင်ငံက EITI Candidate ြဖစ်လာရင် အဖွဲ့ြကီးက ၂၀၀၅ ခုနှစ်မှာ ချမှတ်ခဲ့တဲ့ စံနှုန်း ၅ ချက်ကို လိုက်နာအေကာင်အထည်ေဖာ်ရမှာ ြဖစ်တဲ့အတွက် ပထမဆံုးေတွ့ရိှရမယ့် အေြပာင်းအလဲက သဘာ၀ဓာတ်ေငွ့ စီးပွားေရးကေန တိုင်းြပည်အတွက် ဘဏ္ဍာခွန် ဘယ်ေလာက်ရြပီး ဘယ်လုိသံုးစွဲသလဲ (ယင်းအချက်ကို EITI က သက်ဆိုင်ရာနိုင်ငံရဲ့ အချုပ်အြခာအာဏာေဘာင်အတွင်းမှာသာရိှေြကာင်း အသိအမှတ်ြပုထားပါတယ်) ဆိုတဲ့ ကာလြကာရှည်စွာ ြမန်မာြပည်သူေတွသိချင်ေနတဲ့ သတင်းအချက်အလက်ေတွကို အစိုးရေရာ သက်ဆိုင်ရာကုမ္ပဏီေတွကပါ ပံုမှန်ထုတ်ြပန်ေပးရမှာ ြဖစ်ပါတယ်။
အဲ့ဒီအတွက်ေြကာင့် ြမန်မာ့သဘာ၀ဓာတ်ေငွ့အရင်းအြမစ်ေတွကို ထုတ်ယူစီးပွားရှာေနြကတဲ့ နိုင်ငံတကာကုမ္ပဏီြကီးေတွ ြဖစ်တဲ့ TOTAL ၊ UNOCAL၊ DAEWOO ၊ PETRONAS နဲ့ PTTEP ကုမ္ပဏီြကီးေတွဟာ ြမန်မာအစိုးရကို အခွန် ဘယ်ေလာက်ေပးေဆာင်ရတယ် ဆိုတာကို ကိန်းဂဏန်းအတိအကျ နှစ်စဉ်ထုတ်ြပန်ေပးရေတာ့မှာြဖစ်ပါတယ်။
တကယ်ေတာ့ TOTAL ဟာ EITI အဖွဲ့ြကီးရဲ့ ကုမ္ပဏီများအစုအဖွဲ့မှာ ပါ၀င်ပါတယ်။ ြမန်မာ့ဒီမိုကေရစီအေရး လှုပ်ရှားသူေတွက ြမန်မာ့ကမ်းလွန်သဘာ၀ ဓာတ်ေငွ့လုပ်ငန်းနဲ့ ဆိုင်တဲ့ ကုမ္ပဏီရဲ့ရင်းနှီးြမှုပ်နှံမှုဆိုင်ရာ အချက်အလက်ေတွကို ြမန်မာြပည်သူေတွ သိရိှေလ့လာနိုင်ဖို့ ထုတ်ြပန်ေပးဖို့ ေတာင်းဆိုမှုေတွ အြကိမ်ြကိမ်လုပ်ခဲ့ေပမယ့် ကုမ္ပဏီဘက်က ထုတ်ြပန်ေပးခဲ့ြခင်းမရိှတဲ့အတွက် TOTAL ဟာ ြမန်မာနိုင်ငံမှာ စီးပွားေရးအကျိုးအြမတ်ကို ေရှ့တန်းတင်တဲ့ ပွင့်လင်းြမင်သာမှုဆိုင်ရာ EITI စံနှုန်းေတွကို မလိုက်နာတဲ့ ကုမ္ပဏီတခုြဖစ်ခဲ့ပါတယ်။ အဲ့ဒီအေြခအေနကို မေ၀းေတာ့တဲ့အနာဂတ်မှာ အဆံုးသတ်ြပီး ြမန်မာြပည်သူေတွြကားမှာ ကုမ္ပဏီရဲ့ဂုဏ်သိက္ခာကို ြပန်လည်ြမှင့်တင်နိုင်လိမ့်မယ်လို့ ေမှျာ်လင့်ရပါတယ်။
ထိုင်းနိုင်ငံဟာ ြမန်မာ့သဘာ၀ဓာတ်ေငွ့ကို ေလာေလာဆယ် အဓိက၀ယ်ယူေနတဲ့ တခုတည်းေသာ နိုင်ငံြဖစ်ပါတယ်။ ထိုင်းနိုင်ငံရဲ့ အများပိုင် အဓိက ေရနံနဲ့ သဘာ၀ဓာတ်ေငွ့ တူးေဖာ်ထုတ်လုပ်ေရး ကုမ္ပဏီြကီးြဖစ်တဲ့ PTTEP လည်း TOTAL နည်းတူ ြမန်မာ့သဘာ၀ဓာတ်ေငွ့ ၀ယ်ယူရင်းနှီးြမှုပ်နှံမှုတန်ဖိုးကို နှစ်စဉ်ထုတ်ြပန်ေလ့မရိှပါ။ ဒါေပမယ့် ထိုင်းအစိုးရ အေကာက်ခွန်ဌာနက ကွန်ပျူတာစနစ်နဲ့ထားသိုတဲ့ သွင်းကုန် ပို့ကုန် ကိန်းဂဏန်းေတွကို အများြပည်သူ ေလ့လာနိုင်ေအာင် ပွင့်လင်းြမင်သာမှုရိှရိှ ဌာနရဲ့ အင်တာနက်စာမျက်နှာေပါ်မှာ တင်ေပးထားတဲ့အတွက် ြမန်မာနိုင်ငံမှ သဘာ၀ဓာတ်ေငွ့ ၀ယ်ယူမှုတန်ဖိုး လစဉ်နဲ့ နှစ်စဉ်ကိန်းဂဏန်းေတွကို ေဖာ်ြပေပးထားလို့ ဒီေဆာင်းပါးရဲ့ အပိုင်း (၂) မှာ ေဖာ်ြပေပးနိုင်ခဲ့ပါတယ်။
ြမန်မာအစိုးရဟာ စီးပွားေရးြပုြပင်ေြပာင်းလဲမှုေတွကို အဓိကထားေဆာင်ရွက်ေနတဲ့ အခုလိုအချိန်အခါမှာ ထိေရာက်တဲ့ စီးပွားေရးတိုးတက်မှုရဖို့ဆိုရင် တိုင်းြပည်ရဲ့ ေရရှည်အကျိုးစီးပွားကို ေဖာ်ေဆာင်နိုင်မယ့် နှစ်ရှည်ေချးေငွေတွကို နိုင်ငံတကာ ေငွေြကးအဖွဲ့အစည်းေတွက တဆင့် ေချးယူရရိှနိုင်ဖို့ လိုအပ်ပါတယ်။ ဒီလို နှစ်ရှည်ေချးေငွေတွ ရရိှဖို့ဆုိရင် နိုင်ငံတကာ ေငွေြကးရန်ပံုေငွအဖွဲ့ (International Monetary Fund) နဲ့ ကမာ္ဘ့ဘဏ် (World Bank) တို့ရဲ့ေထာက်ခံမှုနဲ့ ပံ့ပိုးမှုေတွ လိုအပ်ပါတယ်။
IMF နဲ့ WB တို့ရဲ့ေထာက်ခံမှုဟာလည်း အစိုးရရဲ့ ေငွေြကးဆိုင်ရာမူ၀ါဒေတွ ဘယ်ေလာက်ပွင့်လင်းြမင်သာမှုရိှသလဲအေပါ်မှာ မူတည်ေနပါတယ်။ အဲ့ဒါေြကာင့် ဆွစ်ဇာလန်နိုင်ငံ ဂျနီဗာြမို့ နိုင်ငံတကာအလုပ်သမားအဖွဲ့ချုပ်ညီလာခံမှာ ေြပာြကားတဲ့ မိန့်ခွန်းမှာ ြမန်မာ့ဒီမိုကေရစီေခါင်းေဆာင် ေဒါ်ေအာင်ဆန်းစုြကည်က ြမန်မာအစိုးရအေနနဲ့  IMF’s Code of Good Practices on Fiscal Transparency လို နိုင်ငံတကာက လက်ခံတဲ့စံနှုန်းေတွကို ကျင့်သံုးဖို့ တိုက်တွန်းခဲ့တာ ေတွ့ရတယ်။
အခုလည်း အဖွဲ့ြကီးကို အဓိကေငွေြကးပံ့ပိုးကူညီတဲ့ ဖွံ့ြဖိုးြပီးနိုင်ငံေတွက အလှူရှင်အစိုးရေတွရဲ့ ေထာက်ခံပံ့ပိုးမှုနဲ့ ၂၀၀၄ ခုနှစ်ကစလို့ EITI အဖွဲ့ရဲ့လုပ်ငန်းစဉ်ေတွကို အေကာင်အထည်ေဖာ်တဲ့ေနရာမှာ ကမာ္ဘ့ဘဏ်အုပ်စုဟာ EITI အဖွဲ့၀င် နိုင်ငံေတွအတွက် နည်းပညာနဲ့ ေငွေြကးဆိုင်ရာ အေထာက်အပံ့ေပးတဲ့ အဓိကအဖွဲ့အစည်း ြဖစ်လာပါတယ်။ ြမန်မာနိုင်ငံကို EITI Candidate အြဖစ် လက်ခံမယ်ဆိုရင် ေရနံ၊ သဘာ၀ဓာတ်ေငွ့နဲ့ ဓာတ်သတ္တုတူးေဖာ်ထုတ်လုပ်ေရး ကဏ္ဍေတွမှာ ြမန်မာအစိုးရအေနနဲ့ ပွင့်လင်းြမင်သာမှုရိှရိှ ေဆာင်ရွက်လာနိုင်ေအာင် ကမာ္ဘ့ဘဏ်ရဲ့ နည်းပညာပံ့ပိုးကူညီမှုေတွ ရရိှမှာ ြဖစ်ပါတယ်။
လက်ရိှမှာ EITI အဖွဲ့ြကီးရဲ့ အတွင်းေရးမှူးချုပ်ရံုးကို ေနာ်ေ၀နိုင်ငံ ေအာ်စလိုြမို့ေတာ်မှာ အေြခစိုက်ြပီး အဖွဲ့ြကီးရဲ့ နိုင်ငံတကာအလှူရှင်များရဲ့ ရန်ပံုေငွ (Multidonar Trust Fund) ကို ကမာ္ဘ့ဘဏ်က စီမံခန့်ခွဲပါတယ်။ EITI အဖွဲ့ြကီးရဲ့ မူ၀ါဒစည်းမျဉ်းေတွအတိုင်း အေကာင်အထည်ေဖာ်ေနတဲ့ ဒါမှမဟုတ် အေကာင်အထည်ေဖာ်ဖို့ ြကိုးစားေနဆဲ နိုင်ငံ ၃၈ နိုင်ငံရိှေနပါြပီ။ အဲ့ဒီနိုင်ငံေတွထဲမှာ အာဖရိကနိုင်ငံေတွက အများစု ြဖစ်ပါတယ်။ အာဆီယံနိုင်ငံေတွထဲက EITI အဖွဲ့ရဲ့ စည်းမျဉ်းေတွကို အေကာင်အထည်ေဖာ်ေနဆဲနိုင်ငံ (အြပည့်အ၀ မဟုတ်ေသး) တနိုင်ငံပဲ ရိှပါတယ်။ အဲ့ဒါက အင်ဒိုနီးရှား နိုင်ငံ ြဖစ်ပါတယ်။
ေနာင်မှာ ြမန်မာနိုင်ငံဟာ EITI စည်းမျဉ်းေတွကို လိုက်နာအေကာင်အထည်ေဖာ်ဖို့ ြကိုးစားတဲ့ ဒုတိယေြမာက် အာဆီယံ နိုင်ငံ ြဖစ်လာပါလိမ့်မယ်။ ြမန်မာြပည်သူတရပ်လံုး ေရရှည်ဖံွ့ြဖိုးတိုးတက်မှုရရိှဖို့နဲ့ အနာဂတ်မျိုးဆက်များပါ ခံစားနိုင်မယ့် သဘာ၀ရင်းြမစ်များကို အေြမာ်ြမင်ရိှရိှ ထုတ်ယူသံုးစွဲြပီး ပွင့်လင်းြမင်သာမှုနဲ့ တာ၀န်ခံမှုရိှတဲ့ အစိုးရတရပ် အြမန်ဆံုးေပါ် ေပါက်လာမှာကို ြပည်သူေတွက ၀မ်းသာအားရြကိုဆိုြကမှာပါ။
ဒါေပမယ့် ြမန်မာနိုင်ငံမှာ ဘယ်အစိုးရပဲ အုပ်ချုပ်ပါေစ၊ သဘာ၀အရင်းအြမစ်ေတွ ထုတ်ယူေရာင်းချရေငွကို ေဖာ်ြပေပးရံု သက်သက်လုပ်ေဆာင်ြပြပီး ပွင့်လင်းြမင်သာမှုရိှေြကာင်း ဒဂင်္ါးြပားရဲ့ “ေခါင်း” ဘက်ကို ြပသရံုနဲ့ မလံုေလာက်ဘဲ ဒီေငွေတွကို တိုင်းြပည်ရဲ့ ဘယ်ကဏ္ဍေတွမှာ အေြမာ်အြမင်ရိှရိှ ြပန်လည်ရင်းနှီးြမှုပ်နှံတယ်ဆိုတဲ့ အချက်အလက်ေတွကိုလည်း ေဖာ်ြပပါမှ အစိုးရတရပ်ရဲ့ တာ၀န်ခံမှုဆိုတဲ့ ဒဂင်္ါးြပားရဲ့ “ပန်း” ဘက်ကိုပါ ြပည်သူေတွ ေတွ့ြမင်သိရိှဖို့ လိုအပ်တဲ့အေြကာင်း တင်ြပလိုက်ပါတယ်။

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.